Treść strony

Pracowita jak pszczoła- 23.11.2021r.

Temat dnia: Pracowita jak pszczoła- 23.11.2021r.

Oto propozycja na dzisiaj:

  • Zestaw ćwiczeń porannych nr 6

– „Podróżowanie” – zabawa z elementem czworakowania. Przedszkolaki otrzymują gazetę- -namiot i kładą ją w dowolnym miejscu. Chodzą swobodnie po pokoju, na czworakach. Na hasło: Do namiotu! – wracają na swoją gazetę-namiot i nakrywają się nią.

 – „Malowanie” – ćwiczenie relaksacyjne. Dzieci trzymają gazetę w dłoniach przed sobą, na hasło: Raz! – unoszą gazetę do góry i wspinają się na palce, robią wdech; na hasło: Dwa! – opuszczają gazetę i stają na całych stopach, robią wydech.

  • „Pszczoły i ule” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Na hasło pszczoły biegają szybką na paluszkach.  Na hasło do ula- siadają na podłodze i odpoczywają.
  • „Pszczoła” – praca plastyczno-techniczna. Wykonaj pracę postępując według instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=KNgDitm-oEE

  • „Dinozaury, pszczoły, ule” – słuchanie i rozmowa na temat fragmentów książki „Pszczoły” Piotra Sochy.

Rodzic. czyta tekst:

100 milionów lat! Co najmniej tyle pszczoły żyją na Ziemi. Pochodzą więc z czasów, gdy na Ziemi królowały jeszcze dinozaury. Skąd to wiadomo? Odnaleziono aż tak stare bursztyny z zatopionymi w nich pasiastymi owadami. A naukowcy uważają, że pszczoły pojawiły się nawet wcześniej, jakieś 120 milionów lat temu. W tym czasie rośliny dopiero udoskonalały swój najnowszy wynalazek – kwiaty. Okazało się, że do ich pożywnego pyłku i słodkiego nektaru chętnie przylatują głodne owady, przy okazji zapylając rośliny (…). Taka współpraca przynosiła korzyści obu stronom (…). Rodzina pszczela to grupa kilkudziesięciu tysięcy pszczół mieszkających razem i spokrewnionych ze sobą. Tworzą znakomicie zorganizowaną społeczność, w której wszyscy mają ściśle określone role. Życie każdej pszczoły zaczyna się w momencie, gdy wspólna matka (…) składa jajeczko do komórki plastra. Z niego wykluwa się larwa, czyli czerw. Robotnice karmią go mleczkiem pszczelim, pyłkiem oraz miodem, a potem zamykają komórkę, żeby larwa mogła spokojnie przejść przeobrażenie w dorosłą pszczołę. Kiedy już się to stanie, młoda pszczoła wygryza się, czyli otwiera wieczko swej komórki i wychodzi na świat jako kolejna robotnica, truteń lub matka. Robotnice rozpoczynają karierę jako sprzątaczki – czyszczą i porządkują komórki plastra. Później awansują na karmicielki larw. Następnie zostają przydzielone do bardziej specjalistycznych prac, jak odbieranie nektaru i pyłku przynoszonego przez zbieraczki, produkcja wosku, budowa plastrów czy pilnowanie wejścia ula. (…) O wiele lżejsze życie mają samce pszczół, czyli trutnie. Nie pracują, nie zbierają pożywienia, a nawet są karmione przez robotnice. (…) Ich jedynym zadaniem jest (…) zostać ojcem nowych pszczół (…). Matka, jak każda pszczoła w rodzinie, spędza całe dnie na pracy. Różnica polega na tym, że jej jedynym obowiązkiem jest wydawanie na świat potomstwa. (…) Teren wokół ula jest nieustannie patrolowany przez pszczoły zwiadowczynie. Kiedy znajdą one dobre źródło nektaru lub pyłku, informują o tym pozostałe zbieraczki. Robią to, tańcząc na plastrze miodu. (…) Pszczołom zawdzięczamy nie tylko miód, ale też mnóstwo innych pyszności. Bez pomocy małych zapylaczy wiele roślin nie mogłoby wydawać owoców i nasion (…). Pszczołom możemy być wdzięczni za jabłka, gruszki, śliwki, czereśnie czy arbuzy. Ale to nie wszystko. Dzięki zapyleniu mamy także wiele warzyw pestkowych, takich jak ogórek czy papryka. Nazywamy je warzywami, ale z punktu widzenia rośliny są to owoce. (…) Starożytni Egipcjanie dobrze znali się na pszczelarstwie. (…) Już ponad 4000 lat temu umieli budować ule. Zwykle miały one postać podłużnych glinianych naczyń. (…) Tysiące lat temu, kiedy niemal cały teren dzisiejszej Polski był porośnięty puszczą, ludzie zdobywali miód podobnie jak niedźwiedzie. Znajdowali dziuplę, w której żyły dzikie pszczoły, wspinali się na drzewo i wyrywali plastry, niszcząc przy tym gniazdo. (…) Jakieś 2000 lat temu Planeta dzieci Pięciolatek Przewodnik metodyczny. Część 2 34 TYDZIEŃ XII POMYSŁOWOŚĆ zrozumieli, że dużo bardziej opłaca im się współpracować z owadami. Wciąż jednak uważali, że najlepszym miejscem dla pszczół jest las. Dlatego zamiast stawiać ule obok swoich domów, wycinali w drzewach sztuczne dziuple i zachęcali pszczoły, żeby się w nich osiedlały. Tak narodziło się pszczelarstwo leśne, czyli bartnictwo. Pszczelą dziuplę nazywano barcią, a opiekującego się nią człowieka – bartnikiem. (…) Dzisiejszy ul wyglądem przypomina najczęściej mały domek. Ma daszek (…) i ściany (…), bo pszczoły, tak samo, jak ludzie, nie lubią, kiedy im zimno i deszcz kapie na głowę. Całość jest dodatkowo ocieplana słomą (…), wełną mineralną lub styropianem. W środkowej części dobrze ocieplonego ula pszczoły potrafią utrzymać temperaturę 34°C nawet w czasie mroźnej zimy. Taka konstrukcja chroni też rodzinę przed przegrzaniem latem. Mieszkańcy wlatują do ula i wylatują z niego przez otwór nazywany wylotkiem (…).

Rodzic   zadaje pytania: Od ilu lat pszczoły żyją na Ziemi? Skąd to wiemy? Jak wygląda pszczela rodzina? Co robią pszczoły, jakie mają zadania? Co zawdzięczamy pszczołom? Jak wyglądały ule kiedyś? Kto to jest bartnik? Jak wygląda ul dziś? Następnie pokazuje zdjęcia przedstawiające ule, dzieci omawiają ich wygląd. (Załącznik nr 1- Ule i pszczoły)

  • „Pszczoły i dinozaury” – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Dzieci biegają w rozsypce po pokoju. Na hasło pszczoły- dzieci biegają na paluszkach  i głośno bzyczą: bzz, na hasło dinozaury: wolno czworakują po pokoju.

  • „Leci pszczoła”- improwizacja muzyczno- ruchowa.

https://www.youtube.com/watch?v=VlcVmOWiY_k

  • „Z kamerą wśród pszczół” – krótki film edukacyjny zawierający ciekawostki o pszczołach.

https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE

 

 

« wstecz

Kontakt

Przedszkole w Małej Nieszawce

Dyrektor

mgr Barbara Mrugalska

Dane teleadresowe

ul. Kręta 4, 87-103 Toruń

Dane kontaktowe

Numer kont bankowych

Główny numer konta - Bank Millenium: 35 1160 2202 0000 0003 3278 1372 

Numer konta bankowego - Rada Rodziców: Bank Spółdzielczy 34 9511 0000 0000 2619 2000 0010

Formularz kontaktowy
*
*
*
*