Treść strony
07.04.2021 r. - Światowy Dzień Autyzmu
"Zaświeć się na niebiesko" - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Od kilku lat kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. W tym roku obchody tego wydarzenia przenoszą się do Internetu. Każdy z nas może aktywnie włączyć się do akcji np. poprzez założenie niebieskiego ubrania albo zaakcentowania kolorem niebieskim swoich dłoni.
Kochani zanim dowiecie się czym jest autyzm, zapoznajcie się z pojęciem:
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ
- Kim jest osoba niepełnosprawna?
- Kogo możemy nazwać niepełnosprawnym?
Istnieje wiele rodzajów niepełnosprawności. Tak naprawdę każdego z nas może dotknąć ten problem lub możemy się tak poczuć, np. kiedy złamiemy rękę, czy nogę. Pomimo tego, że niektóre ograniczenia tak jak wada wzroku nie przysparzają aż tak wielu problemów, to inne mogą być bardzo uciążliwe. Abyście sami mogli doświadczyć to, co może odczuwać osoba niepełnosprawna w określonych sytuacjach, zapraszam was na dzisiejsze zajęcia.
Zapraszam was do ułóżenia puzzli związanych z dzisiejszych tematem.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/edukacja/359539-na-niebiesko-dla-autyzmu/3x2
Osoby z autyzmem mają problemy z mówieniem, z rozumieniem drugiej osoby, jej emocji czasem nie wiedzą jak zachować się w sklepie, na basenie, w kinie itp. Możecie wówczas pomyśleć, że są po prostu niegrzeczne. Często krzyczą, złoszczą się, uciekają, mówią do siebie. Nie rozumiecie ich i nie wiecie, dlaczego tak się dzieje. Posłuchajcie teraz, jak to może wyglądać z perspektywy dziecka z autyzmem
1. Film edukacyjny " Autyzm"
https://www.youtube.com/watch?v=5n93mDQ8080
Porozmawiamy teraz na temat obejrzanego przez was filmu. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania własnymi słowami:
- Czy wiecie, co to jest autyzm?
- Jakimi cechami charakteryzuje się osoba autystyczna?
- W jaki sposób można pomóc w codziennych sytuacjach koledze/koleżance z autyzmem?
Zabawa " Zmysły"
Usiądźcie wspólnie z rodzicami i rodzeństwem na dywanie.Niech każdy z was trzyma w ręku wybrany instrument muzyczny - to co macie dostępne w domu (garnek, przykrywka, łyżka), szeleszczący papier. Rodzic trzyma w ręku włączoną latarkę, po chwili włącza muzykę i gasi światło. Na sygnał zaczynijcie „grać” na przedmiotach, które posiadacie i jednocześnie mówić. Rodzic, który trzyma latarkę, ma za zadanie świecić energicznym ruchem po domu.
Jak czuliście się w takiej sytuacji, czy było to dla was przyjemne, czy moglibyście w takich warunkach przebywać przez większość czasu w ciągu dnia?
Jak wiecie, mamy różne zmysły (jakie?). Osoby z autyzmem bardzo często mają trudności z odbiorem wrażeń za pomocą tych zmysłów. Wszystkie dźwięki na około mogą być przytłaczające, dlatego osoby z autyzmem nie zawsze zwracają uwagę na to, co się do nich mówi. Może też być tak, że same są bardzo głośne, wydają różne dziwne odgłosy, żeby zagłuszyć wszystko inne.
2. Praca plastyczna " Serce z dłoni"
Wykonajcie wspólnie z rodzicami i rodzeństwem serduszko z dłoni umoczonej w niebieskiej farbie wg. niżej zamieszczonego wzoru.
Dlaczego właśnie kolor niebieski ? ... Niebieski jest uznawany za najgłębszy z kolorów, jako barwa najczystsza i najzimniejsza,a zarazem najbardziej odrealniona ze wszystkich barw. Pewnie stąd jej skojarzenie z autyzmem.
Czekam na zdjęcia waszych prac : i.sicinska@przedszkolemalanieszawka.pl
Stwórzmy piękną galerię!
Miłego dnia!